En viktig sak.

Jag minns en gång när jag var liten. Jag var kanske 11 år, och var med på idrottslektionen i skolan. Min bästa vän som jag hade då var väldigt medveten om sin kropp och framförallt om andras kroppar. Hon hade "bestämt" vad som skulle vara accepterat som en fin kropp.
På idrottslektionen satt vi på en bänk och pratade, när hon plötsligt säger "du vet, Sandra, om du skulle gå ner lite i vikt så skulle dina ben vara mycket finare!". Elva år gammal och redan så medveten om vad som är fint på någon annans kropp. 11 år gammal. Jag var kort, kanske 125-130? Jag vägde normalt för en kort, elvaårig flicka. Det är nästan 17 år sedan den händelsen, men den gnager än idag.

11 år gammal och redan viktfixerad. För det var precis vad hon var. Hon vägde sig varje dag, drog in magen för att se smalare ut, stoppade strumpor in en alldeles för stor bh, använde urringade linnen och tajta byxor.
En elvaåring ska fortfarande vara ute och leka och bli smutsig och skratta åt tonåringar som sminkar sig bara tycka att livet leker.



Kommentarer
Sarah

hej jag måste säga att jag tycker också de är viktigt med vikten!! Alltså att barn inte ska fixera sig och så, men det är väl föräldrarnas uppgift också att se till att barnen inte blir sådär fixerade och så?

2015-05-16 @ 14:55:48


Vad har du att säga?


Namn:
Ska jag komma ihåg dig?
Mejladress (bara jag kan se den):

Din hemsida eller blogg:

Här skriver du kommentaren:

Trackback
RSS 2.0